Jak nauczyć dziecko nie rozmawiać z obcymi? - Artykuł
Znajdź nas na

Tworzymy społeczność rodziców

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Jak nauczyć dziecko nie rozmawiać z obcymi?

Jak nauczyć dziecko nie rozmawiać z obcymi?

Autor zdjęcia/źródło: Freepik

„Nie rozmawiaj z obcymi” – ta fraza powtarzana wielokrotnie przez dorosłych od pokoleń to jedna z podstawowych zasad bezpieczeństwa przekazywanych dzieciom. Jednak jak wytłumaczyć dziecku, kto to obcy? Czy każdy nieznajomy to potencjalne zagrożenie? A co, jeśli dziecko jest samo poza domem i potrzebuje pomocy – czy wówczas ta zasada nadal obowiązuje?

Kim jest „obcy”?

Od najmłodszych lat uczymy dzieci, że nie powinny rozmawiać z obcymi. Przedszkola i szkoły podstawowe regularnie odwiedzane są przez funkcjonariuszy policji czy straży miejskiej, którzy prowadzą specjalne zajęcia ostrzegające przed zagrożeniami ze strony nieznajomych. Ale jak nauczyć dziecko unikać kontaktu z obcymi, skoro my sami na co dzień rozmawiamy z panią w sklepie, sąsiadką czy osobami w poczekalni u lekarza? Czy te osoby również są nieznajome i niebezpieczne?

Dziecko nie ma doświadczenia, które pozwoliłoby mu ocenić, kto stanowi realne zagrożenie, a kto nie. Dlatego lepiej, by znało zasady bezpieczeństwai traktowało z równym dystansem każdą w teorii obcą osobę. Nawet jeśli to sąsiadka, z którą często się witacie na podwórku, dziecko powinno powiedzieć, że musi zapytać rodziców, zanim gdziekolwiek z nią pójdzie. Zdanie, które powinno wybrzmieć podczas rozmowy z dzieckiem o zagrożeniach, to:

Obcy to osoba, której dobrze nie znamy – ani ty, ani my (rodzice). Możemy się przywitać z panią w sklepie, bo to kulturalne, ale to nie znaczy, że coś o niej wiemy.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia, którą należy poruszyć. Są osoby obce, którym w sytuacji kryzysowej można zaufać. Gdy dziecko zgubi się podczas wycieczki lub w centrum handlowym, powinno poprosić o pomoc kogoś w pobliżu – i wtedy samo musi się odezwać do obcej osoby. Warto wytłumaczyć, że można wtedy zaufać:

  • funkcjonariuszom różnych służb mundurowych (nie tylko policji, ale też straży miejskiej, pracownikom komunikacji miejskiej, ochroniarzom, konduktorom),

  • ekspedientom w sklepie,

  • opiekunom innych dzieci.

W takiej sytuacji rozmowa z obcym jest uzasadniona – i nie łamie ustalonych  zasad bezpieczeństwa.

„Chodź, pokażę ci kotki”

Jakiś czas temu sieć obiegło nagranie, na którym mężczyzna – za zgodą rodziców – próbował wyprowadzić dzieci z placu zabaw pod pretekstem pokazania zwierzaka. Rodzice z przerażeniem obserwowali, jak ich kilkuletnie dzieci bez wahania oddalają się z nieznajomym.

Rozmawiając z małym dzieckiem o sytuacjach niebezpiecznych, nie możemy liczyć, że instynktownie będzie wiedzieć, jak się zachować. Musimy wpoić mu konkretne reakcje, które staną się odruchem. Co warto mówić dziecku? Przećwiczcie to wielokrotnie w domu – w formie zabawy. Proste zdania, które dziecko powinno umieć wypowiedzieć:

  • Nie mogę rozmawiać z obcymi.

  • Nie znam pani/pana.

  • Nie mogę iść z panią/panem, muszę zapytać rodziców.

Jednocześnie warto dziecku powtarzać, że w ogóle nie musi odpowiadać na żadne pytania. Jeśli podczas zabawy na placu czy plaży ktoś nieznajomy zaczyna rozmowę – ma pełne prawo odwrócić się i wrócić do opiekuna. I nikt nie będzie na nie zły za to, że nie odpowiedziało grzecznie.

Nie strasz – tłumacz i dawaj gotowe rozwiązania

Z chwilą, gdy dziecko zaczyna samo wychodzić z domu (na podwórko, do szkoły, do sklepu) – tracimy nad nim bezpośrednią kontrolę. Pozwalając na taką samodzielność, musimy przekazać zasady bezpieczeństwa, które pozwolą mu poradzić sobie samodzielnie.

Sama rozmowa nie wystarczy. Są sytuacje, które mogą zaskoczyć – nawet starsze dzieci. Oczywiście, zakładamy, że nic złego się nie wydarzy – ale rzeczywistość bywa różna. Warto nauczyć dziecko uważności wobec osób, które zachowują się nietypowo: głośno, agresywnie, idą chwiejnym krokiem, zaczepiają innych. Zastanówcie się wspólnie, co w takiej sytuacji może zrobić dziecko:

  • przejść na drugą stronę ulicy,

  • wejść do pobliskiego sklepu,

  • zawrócić i pójść inną drogą.

Jeśli ktoś zaczepia dziecko – ma powiedzieć głośno, tak by zwrócić uwagę otoczenia:

  • Proszę mnie zostawić./ Zostaw mnie!

  • Nie znam pana/pani.

  • Nie chcę rozmawiać.

Książki edukacyjne – świetne wsparcie rozmowy

Na rynku jest wiele książek dla dzieci, które w przystępny sposób przedstawiają różne sytuacje społeczne, także te niebezpieczne. Mogą być świetnym uzupełnieniem rozmów o tym, czym są zasady bezpieczeństwa, i jak dziecko może się zachować, gdy coś budzi jego niepokój. Dzięki książce dziecko nie tylko lepiej zrozumie temat, ale i łatwiej będzie się z nim utożsamiać.

5 kroków jak nauczyć dziecko nie rozmawiać z nieznajomymi?

  1. Rozmawiaj z dzieckiem o zasadach bezpieczeństwa od najmłodszych lat.

  2. Naucz je prostych reakcji na zaczepki obcych („Nie znam pani/pana”).

  3. Czytajcie razem książki, które poruszają temat bezpieczeństwa.

  4. Tłumacz, że nie każdy „znajomy dorosły” jest godny zaufania.

  5. Wyjaśnij, jakich ludzi na ulicy lepiej unikać i jak reagować na ich obecność.