LOGOPEDA RADZIKategorie: Rozwój Liczba wpisów: 13, liczba wizyt: 38933 |
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:37
"Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne"
Muzyka, śpiew i taniec towarzyszą człowiekowi od pradziejów i od zawsze dostarczały nam niezwykłych przeżyć i emocji. Ćwiczenia logopedyczne jak wiadomo powinny być zróżnicowane, obejmować klasyczne ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, ćwiczenia słuchu fonematycznego, a także ćwiczenia logorytmiczne. Dzięki bogatej ofercie ćwiczeń i zabaw logorytmicznych, metodzie pracy połączonej z zabawą i muzyką dzieci osiągają lepsze efekty w rozwoju mowy. Zadaniem ćwiczeń logarytmicznych jest nie tylko uatrakcyjnianie terapii logopedycznej, odprężenie i rozbawienie dziecka. Wbrew pozorom te wesołe słowno- muzyczne zabawy są niezwykle pomocne w pracy nad doskonaleniem i korekcją mowy. Mowa (oddychanie- fonacja- artykulacja) jest aktem ruchowym. Pracując nad mową dziecka należy, więc stosować nie tylko ćwiczenia samego narządu mowy, ale też ćwiczenia, które doskonaląc motorykę dużą (makromotorykę) będą jednocześnie wpływały na doskonalenie mikromotoryki, czyli motoryki narządów artykulacyjnych.
Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne:
1.„Wiosenna łąka” – dziecko przy muzyce naśladuje ruchem i głosem wybrane owady: konik polny (cyt, cyt, cyt…), pszczoła (bzz…), biedronka (fi, fi, fi…) itp.
2.„Taniec liści” – dziecko przy muzyce naśladuje wirujący listek na wietrze z powtarzaniem głoski: „sz, sz, sz…”
3.„Rozmowa zegarów” – dziecko naśladuje odgłosy zegara: siedząc skrzyżnie i poruszając głową w lewo w prawo (tik-tak…), maszerując (cyk-cyk…), uderzając stopami na przemian o podłogę (brum-brum…) itp.
4.„Marsz” – dziecko przy muzyce maszeruje wytupując odpowiedni rytm i powtarzając głosem: tup, tup…tap, tap…łup, łup…itp. Zmieniając rytm, raz wolniej, raz szybciej oraz operując głosem, raz cicho, raz głośno itp.
5.„Odgłosy wiosny”- dziecko na dźwięk cymbałków naśladuje żabę (kum, kum… rech, rech…), bociana (kle, kle…), muchę (zzz…), świerszcza (cyk, cyk..) itp.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:33
"Zabawy i ćwiczenia słuchu fonematycznego"
Jak już wcześniej pisałam, rozwój mowy dziecka ściśle jest związany ze słuchem fonematycznym, który sprzyja umiejętności czytania i pisania.
W tym numerze Poradnika Logopedycznego , postanowiłam zamieścić kolejne ćwiczenia i zabawy słuchu fonematycznego.
Szczerze zachęcam do wykorzystania tych ćwiczeń i zabaw w zaciszu domowym i wykonywania ich wspólnie z dzieckiem.
ZABAWY I ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO:
1. Toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jaki przedmiot był toczony po podłodze.
2. Rozpoznawanie przez dziecko wystukanego rytmu i samodzielne go powtórzenie.
3. Wymawianie przez osobę dorosłą, a później przez dziecko wyrazów z podziałem na sylaby, klaszcząc w dłonie.
4. Układanie przez dziecko takiej ilości klocków , pasków papierków, cukierków itp. Ile usłyszało sylab w wyrazie ( wyrazy wypowiada osoba dorosła).
5. Dzieci starsze układają klocki, cukierki, kółka z papieru itp. W takiej ilości ile jest wyrazów w zdaniu (zdania wypowiada osoba dorosła).
6. Podawanie przez dziecko wyrazów zaczynających się na określona głoskę, np. a, o, u , e, i, itp.
7. Wyszukiwanie odpowiedniego obrazka, który zaczyna się na podana głoskę, np. o, a, u, e, i, itp.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:32
"Ćwiczenia i zabawy prawidłowego połykania"
Prawidłowy rozwój mowy jest ściśle związany ze sprawnością narządów artykulacyjnych. Mówiąc krótko, wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy prawidłowe operowanie językiem, wargami, oddychanie czy nawet połykanie.
Ćwiczenia i zabawy, które pragnę zaprezentować w tym numerze, dotyczyć będą prawidłowego połykania.
Są one bardzo przydatne w wymawianiu poszczególnych głosek przez dziecko, a co za tym idzie, sprzyjają prawidłowemu rozwoju mowy.
Dziecko poprzez nieprawidłowe połykanie źle układa język czy wargi, co utrudnia wymawianie niektórych głosek, a nawet ich zniekształcanie.
Sądzę, że ćwiczenia i zabawy dotyczące prawidłowego połykania sprawią dzieciom wiele przyjemności oraz przyniosą wiele korzyści jeśli chodzi o prawidłowy rozwój mowy.
ĆWICZENIA I ZABAWY PRWIDŁOWEGO POŁYKANIA
1. Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu za górnymi zębami cukierka i powolne go ssanie.
2. „Winda”- przy szeroko otwartej buzi unoszenie języka do góry i opuszczanie go na dół, na zmianę.
3. „Zabawa w malarza”- przy szeroko otwartych ustach „malowanie” tzw. ”sufitu” w buzi.
4. Wysuwanie z buzi języka i próba sięgania nim do nosa.
5. Zlizywanie z talerzyka za pomocą języka jogurtu, serka homogenizowanego, miodu itp.
6. „Połykanie śliny”- przytrzymywanie języka za górnymi zębami, usta zamknięte i połykanie śliny.
7. Zwracanie uwagi by przy zamkniętej buzi język znajdował się za górnymi zębami.