
Dziecko nie potrafi sobie poradzić z taką sytuacją, ponieważ nie ma wypracowanych jeszcze sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w kontaktach z innymi, bardzo często przyczyna jest niezależna od niego, czyli kolor włosów, wygląd, czarne ząbki w wyniku leczenia stomatologicznego.
Warto zaznaczyć, że grupa rówieśnicza, a szczególnie przedszkolna i wczesnoszkolna, jest najbardziej nietolerancyjna.
DZIAŁANIA RODZICA:
- poznaj powody wyśmiewania się z dziecka i jeśli jest to możliwe wyeliminuj je;
- jeśli nie można wyeliminować powodów żartów, porozmawiaj z nauczycielem, żeby przeprowadził w grupie zajęcia o tolerancji i inności.
- dowiedz się, kto śmieje się z dziecka i porozmawiaj z jego rodzicem. Rozmowa ta ma na celu znalezienie rozwiązania trudnej sytuacji a nie atakowania jakiejkolwiek ze stron;
- wzmacniaj dziecko emocjonalnie, czyli wyraź zrozumienie dla jego emocji, zapewniaj o miłości oraz rozmawiaj z nim, że każdy jest inny i to jest zaletą. W tym punkcie można wykorzystać bajki terapeutyczne opowiadające o tolerancji lub o odmienności.
- przedefiniuj wadę na zaletę, np.: podkreślenie atutów posiadania danej cechy, pokazania, że inni też mają takie cechy, itp.
- jeśli śmiech grupy z dziecka jest wynikiem jego zachowania wynikającego z potrzeby zwrócenia na siebie uwagi, warto nauczyć dziecko innych sposobów nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i ich podtrzymywania,
- w grupie jest dziecko, które bije innych
DZIAŁANIA RODZICA:
- zgłoś sprawy nauczycielowi, oraz poproś nauczyciela o czujność i wprowadzenie zasad,
- poproś nauczyciela o przeprowadzenie zajęć na temat przemocy i sposobów radzenia sobie z nią;
- jeśli nie pomaga porozmawiaj z rodzicem. Rozmowa ta ma na celu znalezienie rozwiązania trudnej sytuacji;
- daj dziecku informację, ze nikt nie ma prawa go bić i każdy akt agresji trzeba zgłaszać dorosłemu.