Diagnoza gotowości szkolnej i dojrzałość szkolna - Artykuł
Znajdź nas na

Tworzymy społeczność rodziców

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Diagnoza gotowości szkolnej i dojrzałość szkolna

Podczas zebrania z rodzicami, nauczyciele poinformowali nas o przeporwadzaniu diagnozy gotowości szkolnej naszych pociech. Diagnozy są dwie i z obu dostaniemy do wglądu wyniki. Jestem bardzo ciekawa wyniku...Ale tak naprawdę rozmowa ta uświadomiła mi jako mamie, że przygotowanie do szkoły nie spoczywa tylko na barkach przedszkola. Tylko ścisła współpraca rodzica i wychowawców jest kluczem do sukce

Diagnoza gotowości szkolnej i dojrzałość szkolna

Przedszkole wyjaśniło czym jest diagnoza oraz dostaliśmy test do wykonania z dzieckiem w domu. To trudne aby być obiektywnym w takiej ocenie ale nie rzetelne wypełnienie tego testu zaszkodzi tylko dziecku. To nie wstyd przyznać się, że moje dziecko w jakimś aspekcie ma problemy. Na pochwałę zasługuje chęć pracowania z dzieckiem. Bo czasami kilka prostych zabaw może dać olbrzymie efekty rozwojowe.

Panie w przedszkolu są do dyspozycji rodziców na indywidualne spotkanie raz w miesiącu. To wielki komfort takie spotkanie bo konfrontowane są zachowania w przedszkolu i w domu, wyciagane wnioski i ustalanie wspólnego frontu w działaniu z dzieckiem. Wspomniana wcześniej diagnoza do wypełnienia w domu pokazuje rodzicom zakres w jakim dziecko powinno być stymulowane do ciągłego doskonalenia. Przecież uczymy się całe życie...

Na indywidualnym spotkaniu porównywane są wyniki diagnozy przedszkolnej i tej domowej. I tylko od rodziców zależy czy podejmą się pracy z dzieckiem w domu czy obowiązek ten całkowicie leży po stronie przedszkola. Bo przedszkole zrobi i robi wszystko dla dobra dzieci. Ale my jako rodzice też chcemy dobra naszych pociech prawda?

Z diagnozy dowiedziałam się co moje dziecko powinno potrafić aby poradzić sobie na kolejnym etapie jakim jest szkoła. Pani omówiła program nauczania i programy dodatkowe jakie realizuje przedszkole. Imponujące jest łączenie tematyki zajęć pasującej do danego okresu, z formą prowadzenia zajęć i z ilością sfer które dziecko trenuje. Pozornie banalny początek czyli poznawanie przez dziecko samego budynku przedszkola, ludzi tam pracujących i zwyczajów jest olbrzymim krokiem. Dziecko za jednym razem uczy się orientacji w terenie, kierunków lewo-prawo, góra-dół, zasad jakim od teraz będzie musiało się podporządkowywać. Jak do tego dorzucimy aspekty społeczne i ruchowe to mamy ze zwykłego spaceru po przedszkolu robi się edukacyjna bomba. I w ten sposób konstruowane są zajęcia. Są ciekawe i niezmiernie stymulujące dziecko do rozwoju.

Wszystkie składowe diagnozy gotowości szkolnej są trenowane od pierwszego dnia pobytu w przedszkolu co daje niesamowity efekt końcowy. Pamiętam jaka byłam zaskoczona gdy zobaczyłam występ dzieci podczas pasowania na przedszkolaka. Byłam pod wrażeniem tego ile w tak krótkim czasie udało się z dziećmi wypracować. A czas na przygotowywanie był trudny bo trwała adaptacja która jednym dzieciom zajmuje kilka dni a innym tygodnie. Pogodzenie pracy z emocjonalnym wsparciem dziecka w sytuacji nowej jest wielką sztuką.

Zachęcam Rodziców do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy gotowości szkolnej.

Propozycja dla rodziców – "Test domowy gotowości szkolnej"
Umiejętnościposiadanie posiada
Skupia się na wykonywanej czynności.
Uważnie słucha.
Dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia.
Próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska.
Przewiduje zachowania innych dzieci.
Podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie.
Zna pory roku i związane z nimi zjawiska.
Zna poszczególne dni tygodnia.
Rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne.
Prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach.
Dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz.
Prawidłowo trzyma kredkę, ołówek, nożyczki.
Układa i opowiada historyjki obrazkowe.
Opowiada historyjki pełnymi zdaniami.
Zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki).
Potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe.
Rozróżniastronę lewą i prawą.
Określa położenie przedmiotów względem siebie.
Potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej.
Rysując postać ludzką, nie omija szczegółów i zachowuje proporcje.
Potrafi samo zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki.
Kończy rozpoczętą pracę.

  Ja taki test wykonałam :)
Pierwszoklasista powinien być gotowy do pójścia do szkoły pod względem fizycznym, emocjonalnym, umysłowym i społecznym. Jest to tak zwana dojrzałość szkolna, czyli równowaga pomiędzy możliwościami dziecka a tym, jakie oczekiwania stawia przed nim szkoła. Braki w jednym lub więcej z tych obszarów mogą powodować trudności w szkole. 

Dojrzałość fizyczna objawia się ogólną sprawnością organizmu dziecka. Ma to znaczenie w sytuacji, kiedy dziecko musi przebywać wiele godzin w szkole, siedząc po 45 minut w ławce. Zmęczenie, znudzenie, często infekcje czy choroby utrudniają dziecku pracę i powodują braki w nauce. Istotna jest również dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa przy pisaniu cyfr, liter, wyrazów i potem zdań, wycinaniu i klejeniu obrazków czy wykonywaniu innego rodzaju zadań plastycznych. 

Dojrzałość emocjonalna to umiejętność panowania nad swoimi emocjami, tzn. dziecko umie powściągnąć swój gniew, złość, przerażenie, a także euforię czy radość. Nie ulega tak silnie emocjom, uzewnętrznia je umiarkowanie, zamiast gwałtownie i w sposób niekontrolowany. 

Dojrzałość społeczna polega na prawidłowym nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami a także osobami dorosłymi. Dziecko przestrzega reguł, odznacza się względną samodzielnością, zna pojęcie dobra i zła, a także rozróżnia proste sytuacje społeczne. 

Dojrzałość umysłowa to zainteresowanie szkołą, nauką, zaciekawienie zjawiskami otaczającymi dziecko. Jest to również umiejętność skupienia uwagi na jednej czynności, prawidłowa wymowa, słownictwo, spostrzegawczość. Zauważyć to można w rozmowie a także rysunkach dziecka bogatych w kolory, szczegóły a także w samym sposobie rysowania. 


Czas przygotowywania dzieci 6 letnich do szkoły już trwa. Nie przegapmy go.