Autyzm wczesnodziecięcy to zaburzenia, które najczęściej pojawia się w pierwszych trzech latach życia, a pierwsze nieprawidłowości mogą pojawić się już w ciągu pierwszych miesięcy życia dziecka, lub także późniejokoło 4-5 roku.
Czym jest autyzm wczesnodziecięcy? Jest to zaburzenie polegające nanieprawidłowym rozwoju psychiczny dziecka w zakresie głównie kontaktu z otoczeniem, mowy Przyczyny autyzmu wczesnodzięcego, jak do tej pory nie są znane. Ogólnie przyjmuje się, że przyczyna tkwi w zaburzeniu neurobiologicznym, powodującym niewłaściwa pracę mózgu.
Objawami autyzmu są:
- brak lub ograniczony kontakt wzrokowy;
- patrzenie „przez osobę”
- problemy z mową: mutyzm ( brak mowy) lub używanie własnego słownictwa wraz z tworzeniem własnych wyrazów (m.in. słowotwórstwo, zamiana głosek), bądź echolalia (powtarzanie jak „echo”)
- wprawianie siebie lub przedmiotów w ruch obrotowy,
- sprzeciwia się jakikolwiek zmianą w swoim otoczeniu,sprzeciw ten może być i jest często agresją
-nadwrażliwość na dotyk, lub brak reakcji na ból
-brak kontaktu z otoczenie
-nie przywiązują się do osób, nawet rodziców.
-dziecko się nie przytula
-nie potrafi wskazać ręką co go interesuje
- często występują zachowania agresywne lub autoagresywne ( bicie głową w ścianę)
- są lękliwe
Objawy powyższe mogą występować w różnym nasileniu oraz różnych zestawieniach. U jednych dzieci są bardzo widoczne, u innych mogą być trudne do zauważenia. Z tych powodów diagnoza autyzmu u dzieci jest bardzo trudna. Rozpoznanie diagnozy wymaga dokładnej obserwacjidziecka, a rozpoznania dokonuje zwykle zespół lekarzy specjalistów (pedagog,, psycholog, pediatra i psychiatra) Duże znaczenie ma także wywiad z rodzicami.To my rodzice przebywamy z dzieckiem na co dzień, obserwujemy je i możemy w takich wypadkach udzielić wielu cennych informacji lekarzom.
Leczenie tego zaburzenia odbywa się w drodze terapii, zwykle dobieranej indywidualnie przy udziale terapeutów i rodziców. Metody terapii to m.in.:
-Stosowana analiza behawioralnaczyli metoda „małych kroczków”, polegająca na zachęcaniu i nagradzaniu,
- RDI (Relationship Development Intervention) – inaczejmetoda „opcji”która polegana zaakceptowaniu świata dziecka, potem pokazaniu mu swojego świata i pozwoleniu dokonania wolnego wyboru,
-Holding – kontrowersyjna terapia, polegająca na wymuszeniu i przywróceniu kontaktu między matką a dzieckiem.
Autyzm jest zaburzeniem w którym liczy się szybkadiagnoza. Im szybciejrozpocznie się terapię tym lepsze SA rokowania dla dzieci. Terapeuci znają przypadki ( nieliczne) całkowitego wyzdrowienia. Dzieciz zaburzeniami autystycznymi, to nie tylko dzieci z którymi nie ma żadnego kontaktu, ale to także dzieci które mogą mieć cechy autystyczne. Jeżeli cokolwiek niepokoi nas zachowaniu naszego dziecka nie czekajmy, szczególnie jeżeli u dziecka do tej pory rowijając się prawidłow, zaczynają się pojawiać różnego rodzaju dysproporcje rozwoju, bądź rozwuj ulega zahamowaniu, lub nawet cofnięciu.
źródło: za abcautyzm.pl oraz synapsis.pl
Czytaj też: