|  | LOGOPEDA RADZIKategorie: Rozwój Liczba wpisów: 13, liczba wizyt: 92218 | 
				    Nadesłane przez: kaliope  25-02-2010 20:40					  
  	
		     
				
 "Zabawy stymulujace rozwój mowy"
"Zabawy stymulujace rozwój mowy"
Rozwój mowy dziecka przebiega według pewnych etapów i uwarunkowany jest genetycznie. Zależy on nie tylko od fizycznych i psychicznych predyspozycji, ale także warunków społecznych, ilości i jakości kontaktów ze środowiskiem, z innymi mówiącymi ludźmi. Rola otoczenia polega przede wszystkim na wyzwalaniu u dziecka jego naturalnych zdolności językowych, ujawniających się w poszczególnych fazach jej rozwoju, drogą kontaktów werbalnych i zabaw z najbliższymi.
Wspomaganiu prawidłowemu rozwoju mowy mogą pomóc wierszyki i opowiadania, które stanowią nie tylko przyjemność i zabawę dla dziecka ale jednocześnie stymulują jego rozwój mowy.
Zachęcam rodziców do wykorzystania tych opowiadań i wierszy podczas zabaw dowolnych w domu z dzieckiem.
Zabawy stymulujące rozwój mowy:
„Przygoda w  lesie”
  Pod lasem w małych chatce, mieszkała  mama z ośmiorgiem dzieci, nazywały się: A< O < E< U< I< Y<  Ą< Ę.
  Pewnego razu dzieci poszły na grzyby do lasu, ale nie zabrały ze sobą ani zegarka,  ani kompasu – więc zgubiły się i zaczęły rozpaczać: ECH, ECH, ECH, ECH.
  Ale mama nie traciła nadziei na odnalezienie swoich dzieci, wołała je wiec głośno:  A-O, E-U, I-Y, Ą-Ę.
  Niebawem Dzieci się odnalazły i w rodzinie zapanowała wielka radość: OCH, OCH,  OCH.
  Cieszyły się wszystkie zwierzątka w gospodarstwie:
  - kotek, który mruczał – MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ
  - piesek, który szczekał – HAU, HAU, HAU, HAU
  - koza, która meczała – ME, ME, ME, ME
  - krowa, która muczała – MU, MU, MU, MU
  - koń, który rżał – IHA-IHA, IHA-IHA
  Mama ugotował pyszną kolację, przy której pomogły jej dzieci: CIACH, CIACH, CIACH,  MACH, MACH, MACH – MNIAM, MNIAM, MNIAM.
  Po skończonej kolacji i leśnych przygodach, dzieci szeroko ziewnęły i szybciutko  zasnęły: AAAAAAAAAAAAAAAA – CHA PSI, CHA PSI, CHA PSI SIA.
„Czapla”
  Czapla ma bardzo długie nogi.  Powtarzając sylaby razem z czaplą przeskakuj z nogi na nogę lub podnoś wysoko  kolana. Można na przemian uderzać raz ręką prawą o lewe kolano, raz ręką  lewą  o prawe kolano.
  
  ”Szła po błocie czapla
  do szkoły się uczyć.
  I tak wciąż powtarzała
  cza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-cze
  czy-czy, czą-czą, czę-czę
  Taka duża czapla
  co się uczyć chciała.”
„Dżdżownica”
  Klaszcz w dłonie wymawiając każdą  sylabę. Możesz też dotykać prawą ręka do lewej pięty i odwrotnie. 
  
  ”Była też dżdżownica,
  co się uczyć chciała.
  I tak powtarzała.
  dża-dża, dżo-dżo, dżu-dżu, dże-dże
  dży-dży, dżą-dżą-dżę-dżę
  Taka mała dżdżownica
  co się uczyć chciała.”
  „Koło fortuny”
  Wyrazy, które sprawiają trudność  dziecku możemy wykorzystać podczas tej zabawy. 
 Gromadzimy przedmioty o trudnych wyrazach  (albo same wyrazy zapisane na kartonikach). Układamy je w kole. W środku  umieszczamy butelkę i kręcimy nią. Dziecko wymawia nazwę tego przedmiotu, przed  którym zatrzyma się
  otwór butelki. Zamiast wyrazów możemy rozmieścić obrazki przedstawiające różne  przedmioty.