Przy narastającym stosie zadłużenia i nienasyconym popycie na łączność wymagającą szybkich i niezawodnych sieci, które z dnia na dzień rosną, operatorom europejskim jest trudniej niż kiedykolwiek zrównoważyć księgi.
Dodając do bieżących nakładów inwestycyjnych w sieci 5G nowej generacji, które prawdopodobnie nie zapewniają jeszcze znacznego zwrotu z inwestycji, marże są ograniczone.
I to właśnie z tych powodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy uwaga skupiła się bardziej niż kiedykolwiek na pasywnych i stagnujących aktywach branży.
Działy infrastruktury, a w szczególności wieże telekomunikacyjne, stały się głównym celem strategicznym we wszystkich salach konferencyjnych, postrzeganym jako łatwy sposób na zebranie bardzo potrzebnej gotówki.
Jakie są zalety GRATISOWA bramka sms .
W połączeniu z faktem, że instytucje private equity i wyspecjalizowani gracze w infrastrukturę są równie chętni do inwestowania w te aktywa, jak operatorzy chcą je sprzedawać, transakcje dotyczące wież stały się zaczątkiem działalności w sektorze telekomunikacyjnym.
„Aktywa infrastrukturalne stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów, ponieważ mogą oferować przewidywalny zwrot bez bardziej ryzykownej ekspozycji na znajdujące się pod presją działy detaliczne operatorów” – powiedział Kester Mann, dyrektor CCS Insight ds.
Czy to już koniec GRATISOWA bramka sms konsumentów i łączności, Mobile World Live ( MWL ) .
Sprawa Cellnex
Jeśli chodzi o inwestorów, jeden szczególnie wyróżniał się szybkim rozwojem, przyciągając zarówno pozytywną, jak i negatywną uwagę.
Hiszpańska firma Cellnex kontynuowała swój marsz po Europie w zeszłym miesiącu, zawierając umowę nabycia Polkomtela Infrastruktura za 1,6 mld euro, ostatnią w długiej linii przejęć na kontynencie.
Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy firma zgodziła się na zakup jednostki wieżowej Altice Hivory, dokonała fuzji wież w Holandii z Deutsche Telekom i zawarła umowę na wieże CK Hutchison w Szwecji.
Firma niedawno poinformowała, że obecnie posiada portfel 128 000 witryn ( patrz wykres poniżej, kliknij, aby powiększyć ), 75 000 jest już w swoim portfolio, a reszta jest w trakcie finalizacji, w tym planowane rollouty do 2028 roku.
Jednak pomimo postępu w kierunku stania się europejskim liderem infrastruktury i wyraźnego apetytu na swoje usługi ze strony niektórych wielkich graczy, nie każdy operator na kontynencie jest zachwycony modelem Cellnex
bramka sms .
CEO Orange, Stephane Richard, publicznie wymienił Cellnex w wywiadzie dla Financial Times ( FT ) w listopadzie 2020 r., wskazując, że zwykła sprzedaż może nie być najlepszą opcją dla jego firmy lub jej europejskich odpowiedników.
Stwierdził, że „jest coś mądrzejszego do zrobienia niż po prostu sprzedanie swoich wież firmie Cellnex”.
Nowy model operatora
To „coś mądrzejszego” wyszło na jaw w zeszłym miesiącu.
Orange zrezygnował z TOTEM, niezależnej firmy, która początkowo nie tylko posiadała własne aktywa wieżowe we Francji i Hiszpanii, ale być może nawet przyjęła model Cellnex, otwierając w przyszłości drzwi do hostingu i wdrażania witryn dla innych operatorów.
Ogłoszenie było w akcji od jakiegoś czasu.
W niedawnym wywiadzie dla MWL , zastępca dyrektora generalnego firmy i niedawno mianowana szefowa Europy (z wyjątkiem Francji) Mari-Noelle Jego-Laveissiere, rzuciła nieco światła na jej myślenie, podkreślając, że woli utrzymać swoje wieże, zamiast kontynuować sprzedaż.
Prywatność działania GRATISOWA bramka sms firmie Cellnex, a firma uzna te aktywa za okazję do rozwinięcia potencjalnej nowej możliwości biznesowej
GRATISOWA bramka sms .
Jasne jest więc, że Orange jest zdecydowany trzymać się tego, co ma, a wraz z TOTEM ma nadzieję na zebranie tak potrzebnych środków pieniężnych poprzez model towerco, a nie zbycie.
Czy jednak pójście wbrew szerszemu trendowi dezinwestycji jest najlepszą opcją?
„Orange nie zamierza sprzedawać swoich wież, ale jest otwarty na współpracę z innymi graczami.
Najpopularniejsze z GRATISOWA bramka sms Pozwala to zachować kontrolę na razie, jednocześnie zachowując możliwość zarabiania w późniejszym terminie” – powiedział Mann. „Jednakże przy infrastrukturze pasywnej, która jest obecnie atrakcyjnym celem akwizycji dla firm takich jak Cellnex, istnieje ryzyko, że przeoczy się wysokie wyceny obecnie wystawiane przez inwestorów strategicznych”.
Wyśmiewając potencjalną sprzedaż Cellnex, Richard wymienił również Deutsche Telekom i Vodafone Group jako potencjalnych partnerów w ogólnoeuropejskiej grze wież mobilnych.
Czy zatem przyciąganie jest odwzajemnione?
Cóż, jak większość, obaj byli aktywni w kosmosie.
4 ważne zasady o GRATISOWA bramka sms Jak wspomniano, Deutsche Telekom już uległ gotówce Cellnex w Holandii, jednak ta transakcja może nie wskazywać na jej szersze ambicje.
Mann zauważył, że pomimo zadłużenia grupy w wysokości 120 miliardów euro, dyrektor generalny Timotheus Hoettges stwierdził w swoim ostatnim apelu o zyskach, że może „zbierać pieniądze w dowolnym momencie, ponieważ jest bardzo tani”, sugerując również, że woli zachować kontrolę nad aktywami, a nie sprzedać.
Vodafone również odchodzi od sprzedaży, ponieważ w tym miesiącu rozpoczął formalny proces uzyskania przynoszącej pieniądze IPO swojej firmy infrastrukturalnej Vantage Towers, obejmującej 82 000 obiektów makro w dziesięciu krajach.
Bloomberg oszacował, że giełda pozyska 15 mld euro.
Patrząc na inne wielkie nazwiska, Telecom Italia i Telefonica wykonały ruchy, aby podążać za szerszym trendem i zarobiły pieniądze.
Włoski operator sprzedał duży udział w jednostce wieżowej Inwit francuskiej prywatnej firmie Ardian w październiku 2020 r., podczas gdy Telefonica rozpoczęła 2021 r. sprzedażą swojej spółki zależnej Telxius firmie American Tower za 7,7 mld euro.
Zachowaj lub sprzedaj
Długoterminowe strategie wieżowe wydają się zatem rozdzielać decydentów i wyraźnie istnieją opcje.
Mann zauważa, że sprzedaż pozbawia operatora pełnej kontroli nad częściami sieci, co może ostatecznie wyrwać z ich rąk ważne decyzje „takie jak kiedy i gdzie wdrożyć”.
Z drugiej strony, przy zastoju górnych linii, operatorzy dążą do poprawy wydajności operacyjnej, a także do obniżenia kosztów.
„Wieże sprzedażowe mogą pobudzić większą koncentrację na obszarach takich jak usługi, taryfy, treść i obsługa klienta, wsparte nowymi technologiami, takimi jak podział sieci i przetwarzanie w chmurze, umożliwiając operatorom lepsze odróżnienie się od rywali w sposób wykraczający poza sieć” – powiedział .
Raport FT wykazał, że pomimo tego, co powinno być złotym wiekiem dla branży napędzanej przez zapotrzebowanie na łączność Covid-19 (koronawirus), wartość europejskich spółek telekomunikacyjnych notowanych na giełdzie spadła średnio o 20 procent w 2020 r., a inwestorzy nadal podnoszą obawy dotyczące wysokiego zadłużenia, słabych wyników operacyjnych i niewydolnych struktur korporacyjnych.
Tak więc, czy to poprzez sprzedaż, IPO, czy nawet stworzenie nowej niezależnej firmy, odpowiednia strategia wieży może mieć kluczowe znaczenie dla odzyskania tak bardzo potrzebnego zaufania do branży.
Zaprzyjaznione strony:
Blog Standards and Poors Mobile i social media szybkie porady